Wednesday, April 14, 2010

Don't disturb...A Matchless G3 350 cc 1940 man at work

De D.V.M.A is geen welliswaar geen

Dutch Vehicle Motorcycle Army :)

Maar toch....

19 juli 2009

Hoi lex,

Ik heb 'm gisteren gekocht…

Hij deed me wel wat : lekker compact motorfietsje.

Nu zullen we wel gaan uitvinden wat er nog aan moet gebeuren …

Het frame nr is gelijk aan bloknummer is 12123 :

Van wanneer is ie... kan jij dat nagaan ?

Als je nog pannier racks , gereedschapkastje een 8 inch lamp tegenkomt

denk even aan me ..

Eerst maar even op vakantie

Ruud

14 maart 2009
Afgelopen zaterdag na 2 maanden na de aankoop
mijn G3 opgehaald bij Dutch Lion.
Matchless G3 350 cc 1940
De Matchless zoals die in 1940 werd geleverd.
G3
bron:

19 juli 2009

OK,

Gefeliciteerd!

Frame nummer klopt wel voor G3, is van een contract van 6000 stuks,

framenummers 7000-12999 bloknummers 40G3WO10226-16225,

dus denk dat het bloknummer veranderd is, kan niet hetzelfde zijn!

Moet ook 40/G3 prefix hebben.

Deliveries started 19-03-1941 waren bestemd voor midden oosten.

Heeft hij nu ribbelspatborden??

Pannier frames horen er echt niet op, kwamen pas in 1942!!!

staat ook niet op een G3, kijk maar naar die van opa Lex.

Achterrekje natuurlijk wel, zie foto.

Groeten,

Alex



The Matchless G3/L
was a motorcycle developed for use by the British Army during
the Second World War, when Matchless manufactured 80,000 G3
and G3/L models. The G3/L became one of the most popular motorcycles
used in the Second World War, as it was the first to replace the unforgiving 'girder' front forks with a new technology, 'teledraulic' suspension.
The Ministry of Defence continued to use the bikes into the 1960s.

Bron
Wikipedia

Matchless G3

Bouwjaar 1940 ,

Deze komt uit een order voor 6000 stuks van het engelse leger bestemd voor middle east

Is in eigendom van oud VMC – er die 'm 50 jaar in bezit heeft gehad.

Gekocht vorig jaar bij Dutch Lion: niet rijdend.

Na wat schoonmaken van contacten en banden oppompen liep ie …

Maar was moeilijk te starten en lopende te houden

Was wel legergroen maar er zat ook zwart en fel blauw onder de menie en legerverf.

Wat mistte : achterrekje, claxon, spanningsregelaar, electrische bedrading, nummerplaat- houder, 5 inch koplamp ivp 6 inch , achterlicht, 2e gereedschap kistje, pannier racks.

Wat was er mis aan (hou je vast) :

  • Accubak door gerot
  • Magneet sloeg bij hoge temperatuur door : laten reviseren bij Japie (Arris Kramer)
  • Carburateur was uitgewoond (zat een duitse Amal gas schuif in) gereviseerd door Rob Schol IJmuiden

  • Dynamo had vol met water gestaan...

  • Big-end te veel speling : nieuwe drijfstang + big end bij Engelse motorwinkel
  • Zuiger 2e overmaat + cylinder opboren
  • Stuk van cylinder af : laten lassen door Aris Japie Kramer
  • Olie tank gescheurd : koper gesoldeerd

  • Lagers in blok en bak gaar : dus vervangen

  • Koppelingsplaten ingeslagen : vervangen
  • Wiellagers nauwelijks vet maar verder nog goed
  • Banden: slag erin en de andere versleten,
  • mooie nieuwe met blokprofiel bij Brammetje gekocht
  • Stuurdemper incompleet
  • Alle draadeinden met de 26 gangen per inch opgesneden, want die zijn allemaal gaar
  • Nummerplaathouder nagemaakt

  • Achterspatbord slecht gesoldeerd/rot op : nieuw stuk in gemaakt.
  • Etc etc

Joris aan het werk...

Dus alles afgeschuurd/danwel gestraald alles gespoten

met “Olive Darb” matte leger verf van de snuffeldump in utrecht.

Alle onderdelen laten verzinken bij Ronde in Weesp www.ronde.nl

Verdere toeleveranciers :

  • De Groot BSA
  • Peter Classic Bikes
  • Lex vd Breul : claxon
  • Koster Hilversum : stralen
  • Frank en Zn Hilversum : Boren Cylinder
  • Bram Motoren
  • Pelders ( 7 inch koplamp die er niet op hoort maar wel erg mooi en groot is..)
  • Vehikel/Barneveld/Wieze leveranciers…

Wat nog mis /fout is :

Verkeerd model tank... is van later type.

Matchless wings waren door handige knutselaar van aluminium gemaakt.

maar ik heb inmiddels weer originele gestanste van ijzer.

De remschoenen waren op, nieuwe voeringen laten zetten bij van Ee in barneveld

(naast de pluimvee hal ) helaas 1 van de “stoot doppen” is daar kwijt geraakt

Wij houden u op de hoogte...

Ruud

10 april 2010

ben (10 april) niet meegegaan ,
omdat het fantastisch weer was
om de Matchless te spuiten.

Tekst & Foto´s:

Guestwriter Ruud K.

Samenstelling:

MGS

SO

STEEDS VERASSEND, ALTIJD DICHTBIJ


Motoring George Spauwen

Blog Archive