The West Kent Run in 2008 en The Isle of Man: The Manx Grand Prix in 2009,
zou ik ook wel, nu dan met mooi weer welteverstaan,
eens naar het historische Pendine Sands te Wales willen af reizen....
Ook een plek met heel veel historie...
*(Lees: Holy Ground)
Why Pendine?
Its the perfect place to get away from it all and take a relaxing break.
There’s plenty going on in Pendine throughout the summer, for example the annual music festival that attracts bands from around the country.
Pendine is best known for Pendine Sands, where
Malcolm Campbell
De veruit beroemdste recordrijder van het interbellum was Sir Malcolm Campbell. Tussen 1923 en 1935 schroefde hij het record op van 221 tot 484 km/u. Campbell was van huis uit al rijk en verdiende nog knap bij in het verzekeringswezen. Bovendien fungeerde hij als Londens agent voor Bugatti, hét speeltje van de superrijken. Sir Malcolm was een zeer Engelse gentleman die paarden en jachthonden bezat. Hij deed aan autoracen op Brooklands, een roemruchte kombaan ten zuidwesten van Londen.
Dit gewone racen bevredigde Campbell maar half. Zijn passie was pure snelheid. Hij wilde de rapste man ter wereld zijn en werd dat ook, zowel op het land als op het water. Hij noemde al zijn recordwagens en -boten Blue Bird. Want Campbell was een gecultiveerd man; hij had ooit zeer genoten van Debussy's en Maeterlincks opera l'Oiseau Bleu. Vandaar.
De grote recordjager stierf in 1949 aan longkanker. Zijn zoon Donald nam de fakkel over en werd in de jaren zestig ook snelste te land en te water. Bij een poging zijn eigen record te verbeteren, ontplofte junior met zijn alweer Blue Bird genaamde turbineboot bij ruim 400 km/u. Slechts een schoen, het zuurstofmasker en het teddybeertje Mr Moppit, Donalds mascotte, werden teruggevonden.
Voor een recordpoging te land is, naast geld, vooral ruimte nodig. In de jaren twintig werden de Pendine Sands gebruikt, een strand in Zuid-Wales. Oude journaalbeelden laten zien hoe Malcolm Campbell daar waanzinnig dicht langs een haag enthousiaste toeschouwers rijdt. In 1927 gebeurde hier het fatale ongeluk van tweevoudig recordhouder Parry Thomas. Zijn auto, genaamd Babs, bezat een in die tijd gangbare buitenboordse kettingaandrijving. De ketting knapte bij hoge snelheid en doorkliefde Thomas' hoofd. De treurende fans begroeven Babs, die vrijwel onbeschadigd was gebleven, ter plekke. In de jaren zestig werd zij opgedolven en gerestaureerd. Af en toe wordt de roemruchte recordauto gedemonstreerd tijdens historische races.
Toen de Pendine Sands te gevaarlijk werden voor de groeiende snelheden, verhuisden de recordpogingen via een kort tussenstation in Daytona Beach, Florida naar de Bonneville Salt Flats in Utah. Op deze zoutvlakte wordt elk jaar met een spoorrail, getrokken door twee tractoren, een baan geschaafd van zo'n tien kilometer lengte. Tijdens de speciale Speed Week kun je daar in elke denkbare categorie de snelste worden.
De laatste jaren voor de Tweede Wereldoorlog hield Malcolm Campbell zich alleen nog bezig met escapades op het water en het gevecht om het absolute record te land ging nu tussen twee andere Britten,
George Eyston
*(rechts met ronde bril)
George Eyston en John Cobb. Eyston had zich langzaam opgewerkt naar de top, via allerlei records en recordjes in kleinere klassen (Lees: MG & Bugatti).
and J.G. Parry-Thomas set the world land speed record
five times between 1924 and 1927.
In the 1920s it became clear that roads and race tracks were no longer adequate venues for attempts on the world land speed record. As record breaking speeds approached 150 mph (240 km/h), the requirements for acceleration to top speed before the measured mile and safe braking distance afterwards meant that a smooth, flat, straight surface of at least 5 miles in length was needed.
The first person to use Pendine Sands for a world land speed record attempt was Malcolm Campbell. On September 25, 1924 he set a world land speed record of 146.16 mph (235.22 km/h) on Pendine Sands in his car Blue Bird.
Four other record breaking runs were made on Pendine Sands between 1924 and 1927; two more by Campbell, and two by Welshman J.G. Parry-Thomas in his car Babs. The 150 mph barrier was decisively broken, and Campbell raised the record to 174.22 mph (280.38 km/h) in February 1927.
On March 3, 1927 Parry-Thomas attempted to beat Campbell's record. At 180 mph (290 km/h) he lost control of Babs. The car rolled over and Parry-Thomas was killed. He was the first driver to be killed during a world land speed record attempt. This was the final world land speed record attempt made at Pendine Sands. Parry-Thomas' car Babs was buried in the sand dunes near the village of Pendine. In 1969 Owen Wyn-Owen, an engineering lecturer from Bangor Technical College, sought and received permission to excavate Babs.
The restored Babs
Over the next 15 years he restored the car, which is now housed in the Museum of Speed in Pendine village. In 1933 Amy Johnson and her husband Jim Mollinson took off from Pendins Sands in a DH Dragon to fly non-stop to the United States.
During the Second World War the Ministry of Defence acquired Pendine Sands and used it as a firing range. The beach is still owned by the Ministry of Defence; prominent signs warn of the dangers of unexploded munitions, and public access is sometimes restricted. In June 2002 Don Wales, grandson of Malcolm Campbell and nephew of Donald Campbell, set the United Kingdom electric land speed record at Pendine Sands in Bluebird Electric 2, achieving a speed of 137 mph (220 km/h).
(Bron: Wikipedia)
Well last year we did our own illegal "Pendine Sands
It was great fun!
a short videoclip...
1926 Brough Superior Pendine Racer
1927 Brough Superior SS 100 Pendine Racer
During our Trip to The Isle of Man,
We meet our own Pendine Racer
on Jurby Airfield....
*(Copyrights MGS'08)
a huge double floating chamber carburettor...
open exhaust pipes... not streat legal
A Brough Superior SS 100 Pendine Racer 1000 cc V-Twin Jap Engine 1927
Thanks to....
Reactie van Robert White:
Dear George
STEEDS VERASSEND, ALTIJD DICHTBIJ!
IEDERE VENT ZIJN TALENT !
Motoring George Spauwen
Sponsored by
Victrace Sitebuilding