Rudge Four:
It was called a Rudge Four, because of the four speeds and four valves, not four cylinders. This single-cylinder 350 cc machine showed markedly superior performance to the competition on release, having more power than its 500 cc predecessor. Rudge engineer, George Hack, is said to have taken his design idea from the four-valve head Ricardo-Triumph Special of 1921, a one off machine. He designed a four valve head for Rudge and in 1924 they produced their first four-valve cylinder head on a 350 cc engine. The valves were arranged in parallel, and were not radial.
In 1925, a 500 cc version with linked front and rear brakes appeared, and the big end bearings were now fed oil through the crankshaft pin. The old 350 cc was dropped in 1926. For 1928 Rudge motorcycles were fitted with saddle tanks, and 8 inch internal expanding drum brakes. Stanley Glanfield designed a Rudge for dirt racing, marketed from 1928 as the Glanfield Rudge.
(Bron: Wikipedia)
Al eerder deed ik verslag van de diverse fraaie Rudge (Ulster racers)...
o.m. bij de open dagen Alltimers 2009 & de VMC Regio west meeting 2010,
maar deze mag er ook zijn...
A Rudge Special four valve 500 cc 1937
Dame / mijne heren bij deze geef ik met grote blijdschap
kennis van het herleven van mijn Rudge.
Hij is welliswaar nog niet klaar maar de eerste kuchjes zijn een feit.
Dat het kreng daarbij mijn klomp een meter of 5 verplaatste
mag duiden op een gezonde inborst.
E.e.a is op een filmpje vastgelegd...
p.s. Rudge filmpje gezien,
Die klomp gaat in ieder geval als een speer!
Nou de Rudge nog...
Dr. Tiger Roelofski
Als het een beetje wil gaat ie zijn hergeboorte
Toch niet gek na ruim 6 jaar.................
He Bas, nu je toch bezig bent...
doe dan deze ook nog effe...
Toen ie nog helemaal in elkaar zat.
(gaat nu ook weer zo worden)
Groeten
Bas
"De Oer-Hollandse KLOMPENDANS"
Nu breekt mijn klomp...
Ik ga mijn klompen wegbrengen...
Motoring George Spauwen
Sponsored by
Victrace Sitebuilding