Wednesday, September 23, 2009

The Event of the Year 2009: Manx Grand Prix 2009 Isle of Man: Part VI


Donderdag 03 September 2009

Vandaag moesten wij vroeg uit de veren: 05.00 uur
om ruim op tijd tussen 07.00 - 09.00 uur in te schepen
en de boot van Douglas naar Heysham te halen.

Isle of Man Steam Packet Ferries biedt vracht, passagiers en voertuig diensten tussen de haven van Douglas en vier havens in Engeland, Noord en Zuid Ierland.
Het doel van de Isle of Man Steam Packet Company is om een constante service aan te bieden met praktische en snelle overvaart tijden en om reizigers een breed scala aan aanbiedingen te geven. De moderne vloot bestaat uit snelle en conventionele veerboten die een hoge kwaliteitsservice aan boord bieden. Het gehele jaar door wordt de service tussen Heysham en Isle of Man (Eiland van Man) aangeboden aan voetpassagiers, voertuigen (inclusief bussen) en vracht.


"Ben my Cree"


's nachts was het weer vette regen...
het "regende" naaktslakken.

The Sea Terminal


Het was dus weer een overtocht van vier uur.
Mooi de tijd om je dagboekdata wat bij te werken.
Ditmaal leek het minder druk en veel relaxter...

Nou ja wat heet relaxed ?

Bij het verlaten van deze boot maakte

ik aanstalte om te vertrekken...

gaf weer een paar kicks....

en ja hoor wat dacht je wat slaat ie niet aan

edoch wel weer in de fik!

Mensen met "plastic brommers" rondom mij in paniek natuurlijk...
Kraan weer dicht bagage eraf en gelukkig was Lex Schmidt "schnell" met een brandblusser in de weer, vervolgens dan de bootsman en uiteindelijk
was Sander zo kien om die brandblusser weer op zijn beurt uit handen
van die te trage bootsman te grissen en het vuur te doven!
Dat was dus de tweede keer...

Dan maar wijselijk de boot afgeduwd rustig starten

met minder gas erop...en verder gereden...

Even pauze voor... de regenbroek

Vanuit Heysham zouden wij vervolgens

De drie Norton Model 18 "Musketeers"...
binnendoor met onderweg nog een koffiestop,

via Hartside Height


A little bit about Hartside Pass


Hartside is a Pass located on the A686 road between Penrith and Alston in Cumbria England. It rises to an altitude of 1,904 feet above sea level, the route is a well maintained road and has a tight and twisty section between Melmerby and the Cafe located at the summit, on the other side going back down towards the northeast it has fast sweeping bends. As such it is the favourite haunt of Bikers from all over the north of england
On any given day there are many bikes traversing the route and the Cafe is a meeting point for a chat and a welcome cup of something warm. Weekends are obviously busy times and a wide array of motorcycles from custom choppers to vintage bikes and modern sports machines can be seen, there are also those with trails bikes that visit the fell as there are numerous trails to be ridden. A partial view of the last mile or so looking towards Melmerby , the tight twisty bit starts at the end of this View , and goes all the way down into the valley at the bottom.

Een werkelijk prachtig gebied...

Hartside top view hoogte 1904. ft

From Melmerby, the A686 road climbs the Hartside Pass to a height of 1904 ft, from where there are magnificent views across the Solway Firth to Scotland. This long and steep climb also forms part of the Sea to Sea Cycle Route. From the viewpoint at the Hartside Top cafe, you can see Helvellyn, Great Gable, Skiddaw, and in Southern Scotland - Criffel. An information plaque names the mountains that can be seen. The road continues to Alston, England's highest market town.

een hoge top van 1904 ft naar Alston rijden,

waar wij weer in een

Jeugdherberg zullen overnachten.

We will do...

's Avonds was er voor de liefhebbers uit indiaas eten

of lekker eten in de plaatselijke pub.
(Vandaag ca. 148 km gereden)

Vrijdag 04 september 2009

Na een goed "english breakfast" vertrokken wij...

Eerst werd bij de plaatselijke garage afgetankt,
en nog wat oude bougies gescoord.

En bood John zijn nu ingetaped Norton bougiekabel aan.
De Speed Twin kon nu toch weer verder rijden...Echter RuudRuud moest met zijn Harley achterblijven om nog wat te sleutelen aan de koppeling en hem naar de volgende boot: Newcastle - IJmuiden te laten transporteren.


Later zal echter blijken dat bij de Speed Twin de vervroeger vast zat
en de contactpunten niet meer open of dicht gingen...

Sander, en geen ander, wist exact wat er aan was en had het probleem dan ook gauw opgelost... Na alles wat gesmeerd en de contactpuntenopnieuw afgesteld te hebben en af en toe onderweg nog een bougie vervangen te hebben wilde hij wel weer lopen.En goed zelfs ook...eerst rustig aan... daarna weer gewoon het gas erop.De route ging vanuit Alston via onherbergzaam uitgestrekte gebieden,

Je zag mensen lopen met Nordic Walking sticks in Noordpool parka jassen,ze zwaaiden uit de verte... Even waande ik mij op Spitsbergen...Maar er lag geen sneeuw...Het regende jammergenoeg.Een lange rechte weg met heuvels en dalen door een glooiend heidelandschap.Over de gehele breedte van de weg lagen grote diepe plassen water...Soms dacht nu ga je echt onderuit...De Speed Twin reed even op een cylinder en naderhand weer lekker door. Verderop stopte ik maar even om de rest die volgden bij te laten komen. Het was een en al avontuur...onvergetelijk.

naar Haydon Bridge, vervolgens via Corbridge en de laatste lange miles via de snelweg langs Newcastle upon Tyne naar Tynemouth: The Ferry Terminal RuudRuud had zich met zijn Harley inmiddels ook weer bij ons gevoegd en

kon ook zijn reis voortzetten...

The King Of Scandinavia

Nog wat laatste kiekjes van boord...


Vertrek uit Newcastle upon Tyne ...
De Heren gingen Dineren...

en ik nu maar eens vroeg slapen...

prachtig avondlicht...

"bed-weer"

(Vandaag ca.100,5 km gereden)

Zaterdag 05 september 2009

Die laatste dag zijn wij binnendoor onder begeleiding van RuudRuuds TomTom van IJmuiden naar huis gereden met onderweg nog een koffiestop. Het weer was beduidend beter in Nederland. Ik had een behoorlijke kou gevat en was dan ook blij dat ik, eindelijk thuis, in een lekker warm bad kon duiken...

(Vandaag ca. 134,7 km gereden)

NAWOORD:

Het was zonder meer een enerverende avontuurlijke onvergetelijke motortrip.

Het engelse regenweer, soaked to the skin and blinded by the rain,

heeft ons behoorlijk de das omgedaan:

8,5 uit 10 dagen was het toch echt wel slecht weer.

Met alle gevolgen van dien...water & vocht

Iedereen heeft even pech gehad, behalve Piet Hein met zijn

"jonge" AJS Springtwin M20 500cc uit 1950.

De bootreizen verliepen goed ondanks de wat onrustige zee.

De Youthhostels & farmhouse/cottage konden wat beter maar voldeden.

Het eten & de pubs, ales & ciders, waren prima.

Een groep van 10 man is mogelijk wat veel vandaar

dat wij soms opsplitsten in kleinere groepen.

Al met al zijn wij allemaal toch op eigen kracht thuisgekomen

na een ritje van ca. 696 mls = 1113,6 km*

(*Deze afstand kan verschillen per groep)

Dank aan Allen die hebben medegewerkt aan het tot stand -

en tot een goed einde brengen van deze memorabele motortocht

Ik had het ondanks alles niet willen missen!

END of PART VI
That must be all Fooks!

Speed is my Creed



The Speed Twin Man

Motoring George Spauwen

Sponsored by
Victrace Sitebuilding


Blog Archive